Nå sitter jeg på et fjell av quinoa og ser ned på alle andre.

Neida. Faktisk har jeg aldri hatt noe i mot hverken vegetarianere eller veganere, men fy faen som jeg har latt dem få høre det. Til alle dere som har krysset min ubarmhjertige vei: Jeg beklager at trua med å kaste vegetartacoen ut av vinduet; den er (eller kan være) veldig god.

Litt bakgrunnsinformasjon: Jeg vurderte en kjøttfri måned rett før jul, men tenkte at det var sosialt selvmord å gå i gang med et slikt prosjekt rett før ribba skulle i ovnen. Linseburger på julaften? Ikke så fristende, nei. Oppstarten ble dermed 1. januar, og reglene var ganske enkle: Ett til to måltider med fisk i uka, resten vegetar.

Mamma, vi overlevde

Det ble plankekjøring til slutt, men det skyldes god planlegging. Søndagene ble brukt til å lage en meny for uka, og mandagene ble brukt til innkjøp.

Middagene i uke 1 bestod av ovnsbakt laks med pasta, vegetarlasagne med cottage cheese, karrigryte med linser og gulrot, grønnsakssuppe, vegetartaco og grønnsakswok (med soyafileter og eggnudler). Alle måltidene var faktisk veldig gode, og bortsett fra tacoen som manglet litt «bite» og tyngde fra kjøttdeigen, ble alt ganske så bra.

Uke 2 ble satt opp og gjennomført av min kjære roomie. Det ble tidlig ytret bekymringer om både protein- og jernmangel. Kom vi til å dø av mangelsykdommer før uke tre? Var det en overhengende fare for å bli unfriended av kompiser? Bekymringene var mange, men det gikk likevel fint til slutt. Nye retter som ble disket opp var søtpotetsuppe, chili sin carne, pasta med jordskokk og helt for jævlig god stenovnsbakt vegetarpizza – faktisk en av høydepunktene i løpet av hele prosjektet. Jordskokk hadde jeg heller aldri smakt, men det var godt, det også!

Kjøttfri måned
Kodenavn motivert. Dag 1 vs. dag 15.

Uke 3 og 4 bar preg av repetisjon. Vi så etter inspirasjon på Google og lagde kebab med Oomph!, pasta med fløte og spinat (parmesan til du skjemmes) og fiskeretter. Pålegget bar preg av dårlig fantasi, men vi kjørte mye ost, egg, avocado, kaviar, pesto, salat og tomat på brødskiva. Det høres enkelt ut, men fy flate det tar tid å omstille seg etter 20 år med salami, skinke og leverpostei.

Ellers ble jeg god på å teste ut ulike smoothier, og jeg drakk grønnsakssmoothie hver morgen i hele måneden. Avocadosmoothie med banan og spinat var nok den beste (milkshake ta deg en bolle), men den sunneste var uten tvil brokkolismoothie med spinat og ingefær. Til gjengjeld smakte akkurat den varianten diaré. Prøv heller Matprats versjon med grønnkål, ingefær og yoghurt naturell, den er mye bedre.

Så, noen lærdommer:

1.  Jeg har blitt mye flinkere til å spise variert

Tidligere seilet jeg lett forbi grønnsaksdisken. Nå har jeg lært å gi grønnsakene hovedrollen, og bruker rødbeter, grønnkål, avocado og linser til flere av ukas måltid. Det er bra for variasjonens skyld og fører til at jeg får i meg en drøss med viktige vitaminer. Det kommer jeg til å fortsette med, uansett om måltidet inneholder kjøtt eller ikke.

2. Du blir god til å trives på kjøkkenet

Ting tar tid, og skal du lage mesteparten av maten selv må du være innstilt på at middagen kan ta tid. Ikke gjør matlaging til en jævlig seanse. Sett på litt luftgitarvennlig musikk, ta en bitteliten øl og nyt prosessen. Det burde være premisset uansett om du griller en hel gris eller baker grønnsaker i ovnen.

3. Du trenger ikke kjøtt hver dag

Så fort du lærer deg å lage gode alternativer blir det unødvendig å basere et hvert måltid på kjøtt.

4. Det er billig å være sunn

Handlekurvene i januar bestod utelukkende av frukt og grønt, bortsett fra noen pakker laks og fiskeburgere. Det merkes på matbudsjettet.

5. Mindre kjøtt = mer energi

«The meal isn’t over when you’re full, it’s over when you hate yourself.» Ordene tilhører Louis C.K, en jeg antar er like glad i tacokjøtt som meg selv. Det er godt å fråtse, men det er ikke så morsomt å hate seg selv, hver dag. Kjøttmiddager har en tendens til å gjøre meg ubehagelig mett, og jeg bruker lang tid på å komme meg etter et slikt måltid. Akkurat dette har fått meg til å redusere kjøttmengden i rettene jeg spiser i dag. Jeg vet ikke om jeg kommer til å droppe kjøttdeigen helt, men jeg tar i alle fall med meg mer grønt i måltidene mine fremover.

Noen mattips du kan ta med deg:

Har du noen gode mattips? Legg gjerne igjen en kommentar i feltet under!


Eirik André Nilsen

Hei! Så hyggelig at du stikker innom. Det er jeg som står bak Palmefrost. Når jeg ikke sitter og skriver her, finner du meg som regel på tur eller på sofaen!

All author posts